[ لُ / لَ / لَ ک ک ] (اِ) صمغ حشیشة
یلزق به السکین، حارّ یابس فی الاولی. (بحر
الجواهر). صمغ گیاهی است که به مرو
شباهتی دارد و سرخ میباشد. (برهان). آن
دارو باشد که کارد بدان در دسته استوار کنند.
(اوبهی). لکا (توسعاً). دوز. دوژ. دوزه. دوژه.
بن لاک. چیزی است که بن کارد بدو در دسته
محکم کنند. (حاشیهٔ لغت نامهٔ اسدی). بن لاک
باشد و لکا باشد که باز پس مانده بود و در
دسته های کارد به کار برند. (حاشیهٔ لغت نامهٔ
اسدی):
هیچ نایم همی ز خانه برون
گوییم درنشاختند به لک.آغاجی.
رنگی مشهور که در هندوستان سازند و
ساختن آن چنان است که آن شبنمی که در بر
درخت کنار و غیر آن نشیند و منجمد گردد آن
را گرفته و بکوبند و بپزند و از آن سرخی
حاصل شود و با ثفل و نخالهٔ آن کارد و خنجر
و شمشیر را در دسته محکم کنند و به کارهای
دیگر هم می آید. (برهان). دارویی باشد و آن
شبنمی است که به سبب برودت هوا بر شاخ
درخت کنار و چند درخت دیگر که
مخصوص ملک هندوستان است منجمد گردد
و آن را کوفته و بپزند و از آن رنگ سرخی
حاصل شود که جامهای ابریشمی و پشمی و
ریسمانی را بدان رنگ کنند و آن رنگ قراری
باشد و به شستن زایل نگردد و مصوران و
نقاشان در تصویر و نقاشی به کار برند و به
نخاله و ثفل آن خنجر و شمشیر و کارد و
امثال آن را در دسته محکم کنند و جز این نیز
در بسیار جا به کار آید... و آن را لاک و لُکا
نیز خوانند. (جهانگیری). رنگ لاک. (بحر
الجواهر). بعضی گویند هوائی است (یعنی
سنگ هوائی است). و برخی گویند صمغ
درختی است. (نزهة القلوب). حکیم مؤمن
گوید: به فارسی رنگ لاک نامند. صمغ نباتی
است شبیه به مر. ساق گیاه او پر شاخ و گلش
زرد و تخمش قریب به قرطم و گویند شبنمی
است که بر آن نبات می نشیند و در آخر میزان
جمع میکنند و بهترین او سرخ و قوتش تا ده
سال باقی است و در دوم گرم و در سوم
خشک و مستعمل در طب مغسول اوست و
طریق شستن آن در دستور اول مذکور است و
او مقوی جگر و احشاء و منقح سدهٔ سپرز و
جگر و جالی آثار و محلل اورام و منقح
اخلاط بارده و بالخاصیة لاغرکنندهٔ بدن و
جهت استسقای لحمی وزقی و فالج و یرقان و
خفقان و سرفه و ربو و ضعف گرده و سایر
اعضاء نافع و مضر سپرز و مصلحش مصطکی
و قدر شربتش تا یک مثقال و بدلش در تفتیح
دو ثلث اوریوند و نیم وزن او اسارون و ربع او
طباشیر است و از خواص اوست که چون هر
روز یک دانگ او را سرکه تا سی چهل یوم
بنوشند به غایت لاغرکننده و چیزی در این
امر به او نمی رسد و اگر سه چهار مثقال او را
در سه چهار روز با سرکه بنوشند به دستور
همین اثر دارد و رنگ او مخصوص ابریشم و
پشم است به خلاف پنبه و غیر آن که رنگ
نمی کند و باید ابریشم و پشم را در آب مطبوخ
او باطر طیر که صاف کرده باشند یک شب به
آتشی نرم بجوشانند و طرطیر باید پنج جزو و
از لاک صد جزو باشد و الا بدون طرطیر تأثیر
ندارد و چون اشنان سبز را یک شبانه روز در
آب بخیسانند، پس لک را اضافه نموده به
آتش نرم بجوشانند تا درد و صاف او جدا
شده، آب اشنان سرخ و درخشنده گردد، پس
لطیف صاف او را با صمغ عربی جمع نمایند و
در نوشتن امثال آن بهتر از شنجرف است و
ثفل او را زرگران در استحکام چیزها استعمال
می نمایند و معروف به رموز زرگری است در
غایت قبض و شرب او در قطع حیض از
مجریات است. (تحفهٔ حکیم مؤمن). بیرونی
در صیدنه گوید: لیث گوید نوعی است از صمغ
که رنگ او سرخ باشد و در سجستان پوست
بز را بدان رنگ کنند و آن لفظ معرب است در
حاوی از «لس» نقل میکند که آن صمغ نباتی
است که به مر مشابهت دارد و خوشبوی بود
او را در بخورات استعمال کنند. زه گوید: او را
به فارسی فریکانزد گویند و آن صمغ درختی
است که در بلاد آراتیا بود و خوشبوی بود. او
را در بخورات [به کار آید] و به مر مشابهت
دارد. نیفه گوید: صمغ درختی است که چوب
درخت خود را تمام فروگیرد و هیچ موضع از
چوب خالی نبود و مانند پوست چوب را
فروگرفته بود طریق تحصیل او چنان است که
صمغ را از او جدا کنند و بپزند و رنگ از او
بیرون کنند و تا چنین نکنند او را لک نگویند و
به رومی او را لاخاس گویند. ص اونی گوید:
گرم است در اول، خشک است در دوم و سدهٔ
جگر بگشاید و یرقان و استسقا و بیماریهای
جگر و خفقان را مفید است. (ترجمهٔ صیدنهٔ
ابوریحان). صاحب اختیارات گوید: صمغی
است که از طرف دریا آورند و مؤلف کتاب
گوید آن را به شیرازی رنگ لاک خوانند و
رنگ لکا خوانند و از وی کناو سازند جهت
سرخی زنان و بعضی گویند ثفل آن است و
خلاف ثفل، آن را به شیرازی و روش خوانند و لک باید که مغسول کنند که
غیرمغسول نشاید که استعمال کنند و صفت
غسل وی چنان است که بگیرند لک منقی از
چوب و سنگ پاک کرده بکوبند و آبی که به
ریوند چینی و بیخ اذخر در آن جوشانیده
باشند اندک اندک بر آن ریزند و به دستهٔ هاون
تحریک میدهند. بعد از آن به حریری تنک
صافی کنند و آنچه در منخل مانده باشد دوم
بار همچنان کنند مانند اول و صافی کنند و
درهم کنند و رها نکنند تا در بن آب نشینند
آهسته آب از وی میریزند تا لک بماند و
خشک گردانند. بعد از آن دیگر بار سحق کنند
و استعمال کنند و طبیعت آن گرم و خشک بود
در اول و اسحاق بن عمران گوید: گرم و
خشک بود در دوم، خفقان و یرقان و استسقا
را نافع بود و درد جگر را عظیم سودمند بود و
قوت آن بدهد و سدهٔ آن بگشاید و معده را
سودمند بود و مقدار مأخوذ از وی یک درم
بود تا یک مثقال و چون با سرکه بیاشامند هر
روز یک درم پیاپی تا یک مثقال به ناشتا بدن
را لاغر گرداند و وی مضر بود به بدنهای لاغر
بقوة و گویند مضر است به سر و مصلح وی
مصطکی بود بدل وی. رازی گوید: در تفتیح
سده و ضعف جگر چهار دانگ وزن آن ریوند
و نیم وزن آن اسارون و چهار دانگ وزن آن
طباشیر سفید بود. (اختیارات بدیعی). ضریر
انطاکی در تذکره آرد: صمغ نبات هندی یقوم
علی ساق و یتفرع و له زهر اصفر یخلف بزراً
یقرب من القرطم و منه یستنبت و اللک صمغه
فی الصحیح او هو طل یسقط علیه و یستحصل
کل سنة عند زوال المیزان و اجوده الرزین
الاحمر الحدیث الشبیه بالملح المجلوب من
کنبایه و یلیه الشمطری و ماعداهما ردی ء و
الشمطری للحریر انسب و غیره للصوف و
تبقی قوة اللک عشر سنین و هو حار فی الثانیة
یابس فی الثالثة ینفع من الربو و السعال و
الاستسقاء و الفالج و الیرقان و ضعف الکبد و
الکلی شرباً و یحلل الاورام و الخفقان مطلقاً و
یجلو الآثار طلاءً و ملازمة شربه بالخل یهزل
تهزیلاً عن تجربة و یفتح السدد و ینقی
الاخلاط الباردة و هو یضر الطحال و یصلحه
ان ینقی من عیدانه و یقلی فی ماء طبخ فیه
الزراوند و الاذخر بالغاً و یصفی و یرمی ثفله
فاذا رکد جفف و استعمل و شربته الی مثقال (و
من خواصه) انه لایصبغ الا ما اصله روح
کالصوف و الحریر دون نحو القطن و الکتان و
انه لایصبغ الا بالطرطیر لکل مأته خمسة و
یصبغ ثفله خاصة بعد ان یسحق و یصفی و
یطبخ المصبوغ مع المذکور فیه لیلة علی نار
هادیة و ان ثفله یلصق السیوف و نحوها و انه
اذا طبخ فی ماء الاشنان الاخضر محکما کان
حبرا احمر غایة. (تذکرهٔ ضریر انطاکی). صمغ
درختی است که بدان رنگ سرخ نمایند نه
گیاه هندی که لاک است. شرب مقدار درهم
آن نافع است جهت خفقان و یرقان و استسقاء
و درد جگر و معده و سپرز و سنگ مثانه و
لاغرکنندهٔ اندام است. (منتهی الارب). «قال
ابن البلوی فی کتاب الف با: «اللک» مثقلا
فهذاالذی یصبغ به ولکن قال ابن درید: لیس
بعربی صحیح»... و الذی فی اللسان: «اللیث:
اللک یعنی بالفتح: صبغ احمر یصبغ به جلود
المغزی للخفاف و غیرها و هو معروف و الک
بالضم: ثفله، یرکب به النصل فی النصاب. قال
ابن سیده: اللکة و اللک بضمهما: عصارته التی
یصبغ بها. (المعرب جوالیقی متن و حاشیهٔ
ص ۳۰۰).