ابومعشر
معنی
[ اَ مَ شَ ] (اِخ) جعفربن محمدبن
عمر خراسانی، بلخی، منجم. در نامهٔ
دانشوران آمده است که: او از مردمان بلخ و از
بزرگان منجمین است و در عصر خود پیشوا و
استاد اصحاب نجوم بوده و هم در علم تاریخ
و اطلاع بر سیر ملوک فرس و حالات دیگر
طوایف رتبت بلند داشته و در نزد الموفق باللََّه
عباسی که برادر المعتمد علی اللََّه است منجم
بود و در عنفوان عمر و بدایت امر از علمای
منقول و اصحاب حدیث بشمار آمده و در
جانب غربی بغداد در حوالی دروازهٔ خراسان
منزل داشت و با فیلسوف متبحر یعقوب بن
اسحاق بن صباح کندی که از افاضل حکمای
فلاسفه و بناء ملوک عرب است پیوسته
عداوت میورزید و او را تشنیع کردی که عمر
گرانمایه را نبایست در تحصیل علوم فلسفه
صرف کرد پس مردمان عامی را بر وی
میشورانید تا آنکه کندی از تشنیعات پی درپی
که از وی میرسید بستوه آمده شخصی را
برانگیخت تا در نظر او علم حساب و هندسه
را جلوه داد و او را بتحصیل آن علوم تحریض
و ترغیب کرد لاجرم ابومعشر یکچند بتحصیل
آن دو علم پرداخته بتکمیل آنها راه نیافت تا
در آن اوان که چهل وهفت سال از سن او
گذشته بود در نزد علمای احکام نجوم
بتحصیل کمر بست پس کندی با آن تدبیر
صواب شر او را از خویش بگردانید بالجمله
ابومعشر در علم نجوم و احکام یگانهٔ دهر و
سرآمد روزگار خود گردید و با محمدبن سنان
نسائی و سندبن علی مأمونی معاصر بود.
گویند بشرب خمر مداومتی تمام داشت و
چون قمر زایدالنور و ممتلی میشد او را مرض
صرع عارض گشتی. در خلافت المستعین
باللََّه عباسی امری را مطابق واقع استخراج کرد
و قبل از وقوع اخبار نمود، خلیفه را این معنی
ناپسند افتاد و او را بتازیانه ای چند اذیت و
آزار داد بدان جهة همواره میگفتی حکم
صواب را که پاداش چنان است در حکم خطا
چه مکافات خواهم دید و هم از او اصابات
غریبه و احکام بدیعه بسیار نقل کرده اند لکن
هر دانا داند که آنچه حکایت کرده اند جز
خبری نیست و هر خبر محتمل صدق و کذب
تواند بود، منجمله آورده اند که ویرا نزد
پادشاهی مکانت و منزلتی بود و پیوسته از
خبایا و مغیبات استخراج کرده عرضهٔ حضور
میداشت، وقتی یک تن از مقصران از بیم جرم
خویش و سیاست پادشاه در خانه ای پنهان
شد و چون از اصابات و استخراجات ابومعشر
آگاهی داشت و احکام غریبه از او دیده بود بر
اینگونه تدبیری بکار برد در طشتی خون
بسیار بریخت و هاونی از طلا بر روی طشت
بنهاد و خود بر بالای آن هاون جای گرفت
پادشاه فرمان داد تا جاسوسان در جستجوی
آن مقصر جد بلیغ و سعی وافی بکار بردند و از
وی نشانی نیافتند و ناامید شدند ناچار
ابومعشر را خواسته مقصر را از وی طلب کرد
پس ابومعشر برای تحصیل مطلوب بنشست و
قواعد استخراج بکار برد چون در جواب نظر
کرد زیاده متحیر شد و هرلحظه حیرت بر
حیرت میافزود پادشاه گفت ترا در استخراج
هیچ حکم عاجز و مبهوت نیافته ام اینک
بازگوی تا چه باعث شده است که مبهوت
مانده ای و جوابی نمیگوئی گفت شگرف
دریائی و شگفت کوهی در جواب خارج شده
و من بیقین دانم که در روی زمین بدانگونه
کوه و بدان سان دریائی نباشد چه بنظر آید
دریای خونی بکوه طلائی احاطت دارد و آن
مقصر فراز آن کوه را مأمن کرده باز به فرمان
پادشاه تکرار عمل کرد دوم بار نیز چنان
یافت که اول بار دیده بود گفت جواب همین
است که دیده ام و امر همان است که شنیده اید
چون پادشاه از هر راه ناامید شد فرمان داد تا
منادیان در آن بلد ندا دردادند که مقصر و هر
آن کس که او را پناه داده در امان پادشاه
باشند چون مقصر ندای امان بشنید
آسوده خاطر بحضور شتافت پادشاه او را از
مأمن و گریزگاه خویش بازپرسید او تدبیر
خویش بعرض رسانید پادشاه را از حیلت او
شگفت آمد و بر نظر صائب ابومعشر تحسین
کرد و این حکایت را به اشخاص متعدد نسبت
داده اند چنانکه ملکزادهٔ دانشمند
اعتضادالسلطنه وزیر علوم و معادن در برج
سوم از فلک السعاده تفصیل آنرا نوشته است و
ما آن عبارات را بعینها نقل میکنیم: روایت
شده است که چون هلاکوخان دارالخلافهٔ
بغداد را مفتوح ساخت ابن حاجب نحوی از
خوف سلطان الحکما خواجه نصیرالدین
طوسی که سابقهٔ عداوتی مابین آنها بود
مختفی شد و از خوف اینکه خواجه بزائجهٔ
سؤال فلکی یا قرعهٔ رمالی از موضع او
خبردار شود طشتی را طلبیده و در او خون
ریخت و در میان خون هاونی از طلا بنهاد و
خود بر روی هاون نشست و خواجه از قاعدهٔ
استخراج خبایا موضع او را استنباط کرد و او
را در کوهی از طلا دید که آن کوه در میان
دریائی از خون بود از این بابت حیرت میکرد
تا اینکه او را بحیل دیگر دست آورد چون از
موضع وی سؤال کرد تفضیل را بیان کرد مایهٔ
تحیر هلاکوخان و سایرین شد و حال آنکه
میانهٔ زمان خواجه و ابن حاجب مدتی فاصله
است و فتح بغداد در سنهٔ ششصد و پنجاه و
شش هجری اتفاق افتاده چنانکه شاعر گفته:
سال هجرت ششصد و پنجاه و شش
روز یکشنبه چهارم از صفر
شد خلیفه پیش هولاکو روان
دولت عباسیان آمد بسر.
و وفات ابن حاجب ملقب به جمال الدین
چنانکه در تاریخ ابن خلکان مذکور است
بیست و ششم شوال سال ششصد و چهل و
شش در اسکندریه واقع شده و همین حیرت
سید نعمت اللََّه جزایری در زهرالربیع کرده و
نسبت این قصه را به ابی جعفر منجم میدهد که
یکی از ملوک مجهول الاسم شخصی از اکابر
دولت خود را که مقصر شده بود خواست
بدست آرد آن مرد همین حیله را ورزید و
ابوجعفر این حکم را کرد بعد از آنکه سلطان
از او درگذشت خود حیله را بیان نمود. این نیز
کذب محض است و از قبیل هذیان و افسانه
خواهد بود در تاریخ ابن خلکان این حکایت
را از ابومعشر بلخی روایت کرده و خواجه در
شرح شصت و یکم از ثمرهٔ بطلیموس گوید:
گفته اند که ابراهیم مهدی در وقتی که از مأمون
پنهان شده بود در بغداد یکی از منجمان در سِرّ
نزد او تردّد کردی روزی مأمون منجمان را
سئوال کرد از مکان ابراهیم ایشان در طالع
وقت نظر میکردند آن منجم گفته بود تا طشتی
بزرگ را آب ریخته بودند و کرسی در میان
آب نهاده و ابراهیم را در کرسی نشانده
منجمان گفتند او در کشتی است و بجانب
هندوستان رفته است و هم آورده اند که
انگشتری پادشاه در حرم سرا مفقود شد از آن
روی بنهایت خشمگین و اندوهناک گردیده
ابومعشر را خواسته انگشتری از او طلب کرد
و سوگند یاد کرد که اگر یافت نشود چند کس
از اهالی حرم را زهر قهر بچشاند پس
ابومعشر ارتفاعی بگرفت و در طالع وقت نظر
انداخت بعد از تأمل عرضه داشت که
انگشتری سایهٔ خدا را خدا فراگرفته عاکفان
حضور را از آن سخن تعجب دست داد بعضی
از مردمان نادان بر آن جواب بخندیدند چون
تفحص به نهایت رسید انگشتری در میان
مصحف بالای لفظ جلاله یافتند در بعضی
کتب قصه ای نقل شده است اگرچه خردمندان
اینگونه قصص و حکایات را در سلک فسانه
و هذیان منخرط میدانند ولی محض اشتغال
خاطر در رشتهٔ تحریر برآوردیم. ابومعشر
حکایت کند در هندوستان پادشاه دانشمندی
بود که از دقایق و اسرار نجومیه اطلاع کامل
داشت و بقوت ریاضت ستارهٔ مریخ را در
قبضهٔ تسخیر آورده بود اتفاقاً از سلاطین
همسامان وی پادشاهی با او بخصومت
برخاست و با سپاه بسیار بمملکت او روی
نهاد و او را در خاطر بیمی نمیگذشت تا لشکر
دشمن نزدیک شدند و پادشاه بستارهٔ مریخ که
در قبضهٔ تسخیر داشت شکایت برده هلاک
دشمنان را از وی درخواست کرد پس شبی با
خاصان خویش در بزم عشرت نشسته که
ناگاه ظرفی از مس بشکل مثلث از هوا در آن
بزم فرود آمد چون در آن ظرف نظر انداختند
سری دیدند که هم در آن ساعت از بدن جدا
شده بود و خون تازه میریخت حاضران را از
مشاهدهٔ آن حال هراسی بخاطر بهم رسیده از
مجلس فرار کردند پادشاه با کمال وقار در
تکیه گاه خود نشسته بر اضطراب و هراس آن
گروه میخندید چون لختی بگذشت فراریان
جمع شدند پادشاه گفت همانا دشمن ما را
مریخ بکشت و اینک سر او است که زینت بزم
عیش شده و این اقبال و فیروزی از نتایج آن
روزی است که من تن بریاضت داده و مرا
بجنون و به بیخردی نسبت میدادید اکنون که
بر فواید آن زحمات آگاه شدید همه دانید که
سخنان شما زیاده بیجا و ناملایم بود، محض
عفو و اغماض که شعار سلاطین است از
سخنان ناهنجار درگذشتیم پس حاضران
زمین ادب بشکرانهٔ عفو و اغماض بوسه دادند
آنگاه ایشان را گفت هیچ دانید که این ظرف از
چه روی شکل مثلث پذیرفته گفتند پادشاه
بهتر داند گفت هنگامیکه ما بدان ریاضت کمر
بستیم ستارهٔ مریخ که منظور بود در تثلیث
شمس بود بدین جهة این ظرف مثلث گردیده
پادشاه مقتول را پسری بود از سرّ قتل پدر
مستحضر شد بقصد مکافات برخاسته در
تسخیر مریخ بنشست و با چهارهزار نفر از
براهمه برای دعوت و ریاضت مندل کشیده
درون مندل به آداب مقرره مشغول شدند چون
یکماه بگذشت صاعقه ای از آسمان فرود آمده
همه را بیکبار بسوخت در تفسیر کبیر در ذیل
آیهٔ{/B لاََ تَذَرُنَّ آلِهَتَکُمْ . ۳-۵۷۱:۲۳/}(قرآن
۷۱/۲۳)، از ابومعشر حکایت شده که بدعت
بت پرستی از گروهی ناشی و پدید آمد که خدا
را جسم و صاحب مکان دانند چه آن گروه را
عقیده آن است که خداوند نوری است
بزرگترین نورها و در فراز عرش جای دارد و
ملائکه که در اطراف عرش حلقه زده اند
نورهائی باشند که از آن نور اعظم بسی
کوچکترند بر حسب این عقیدت بتی بزرگ بر
طبق نور اعظم و بتهای کوچک بر طبق
نورهای کوچک ساخته پرستش کردند بدان
نیت که ما خود خدا و ملائکه را عبادت
میکنیم بالجمله ابومعشر زیاده از یکصد سال
عمر کرد و در سال دویست و هفتاد و دو
هجری در شهر واسط از دنیا برفت و در فنون
علم خاصه علم نجوم تصنیفات نافعه و
تألیفات شریفه بدین تفصیل یادگار بگذاشت:
کتاب الطبایع. کتاب الالوف [ فی بیوت
العبادات ]. کتاب المدخل الکبیر. کتاب
القرانات [ خطاب به ابن بازیار ]. کتاب الدول
و الملل. کتاب الملاحم. کتاب الاقالیم. کتاب
الهیلاج. والکدخدا. کتاب المقالات. کتاب
النکت. کتاب زیج کبیر که جامع اکثر علوم
فلکیه است لیکن در آن کتاب متعرض براهین
و استدلال نشده است. کتاب مدخل صغیر.
کتاب زیج هزارات که شصت و چند باب
است. کتاب موالید کبیر. کتاب موالید صغیر که
تمام نکرده است. کتاب هیئات فلک. کتاب
الاختیارات علی منازل القمر. کتاب طبایع
الکبر. کتاب السهمین و اعمارالدولة. کتاب
قران النحسین. [ زیج صغیر معروف بزیج
قرانات متضمن معرفت اوساط کواکب در
قران زحل و مشتری ] فی برج السرطان.
کتاب الصور والحکم علیها. کتاب المزاجات.
کتاب اضواء. کتاب المسائل. کتاب اثبات علم
النجوم. کتاب الکامل و الشامل. که تمام
نکرده. کتاب الجمهره که در آن کتاب جمیع
اقوالی که در باب موالید گفته اند جمع کرده
است. کتاب الاصول. کتاب تفسیر المنامات
من النجوم. کتاب القواطع علی العلامات.
کتاب زیج القرانات والاحتراقات. کتاب
الاوقات علی اثناعشریة الکواکب. کتاب
سهام المأکولات والملبوسات. کتاب طبایع
البلدان، کتاب الامطار و الرّیاح. بعضی گفته اند
که سندبن علی منجم مأمونی کتاب مدخل که
از مصنفات شریفهٔ وی بوده به ابی معشر
بخشیده است و وی آن کتاب را انتحال کرده و
بخود منسوب داشت زیرا که وی در کبر سن
تعلم نجوم نمود و رتبهٔ تصنیف چنان کتابی
نداشت و همچنین کتاب هشت مقاله که در
موالید است و کتاب دیگر که در قرانات است
از تصنیفات سندبن علی منجم بوده اند -
انتهی. ابومعشر در بیست و دوم رمضان سال
۲۷۲ هـ . ق. درگذشت.
از جملهٔ کتب او کتاب موالید الرجال و النساء
و سنی الموالید و کتاب المذاکرات که آنرا بنام
شادبن فخر کرده است، احکام تحاویل
سنی العالم، کتاب مثالات در موالید، کتاب
اسرارالنجوم، کتاب علم الادوار در احکام
نجوم، کتاب السر و کتاب زائرجات را نام
برده اند و ابومعشر از عبداللََّه بن یحیی برمکی و
از محمدبن جهم برمکی نقل میکند. قاضی
صاعد در طبقات آورده که ابومعشر را
تألیفات مهمه است و از تعدیل کواکب و
تاریخ ایرانیان و دیگر ملل اطلاعات وسیعه
دارد و او را در نیمه های ماههای قمری صرع
بوده و عادت به شرابخواری داشته و معاصر
ابوجعفربن سنان بتانی است. و در بیت ذیل
خاقانی اشاره به مصروع بودن او کرده:
حکم بومعشر مصروع نگیرم گرچه
نامش ادریس رصددان بخراسان یابم؟
و رجوع به فهرست ابن الندیم و به طبقات
قاضی صاعد و تاریخ الحکمای قفطی چ
لیپزیک ص ۶ س ۱۴ و ص ۷ س ۳ و ۶۹ س ۷
و ۱۵۲ س ۱۷ و ۱۵۳ و ۱۵۴ و ۱۶۳ س ۳ و
۱۸۷ س ۹ و ۲۲۰ و ۲۴۱ س ۲۱ و ۲۴۲ س ۵
و ۲۶۵ س ۱۱ و ۲۸۴ س ۲ و ۲۸۶ س ۱۴ و
۳۲۲ و ۳۴۷ س ۲ و ۳۵۸ س ۳ و ۳۵۹ س ۳ و
۳۷۷ س ۱۹ و مجمل التواریخ چ طهران ص ۹
و ۴۶۹ و روضات الجنات ص ۱۵۹ و لکلرک
ج ۱ ص ۲۹۹ شود.