ابوالفتوح
معنی
[ اَ بُلْ فُ ] (اِخ) یا ابوالفتح.
شهاب الدین (شیخ...) یحیی بن حبش بن
امیرک السهروردی المقتول یا شهید معروف
به شیخ اشراق و بعضی نام او را احمد
گفته اند و پاره ای برآنند که کنیت او یعنی
ابوالفتوح اسم او است و ابوالعباس احمدبن
ابی اصیبعه خزرجی حکیم در طبقات الأطباء
نام او را عمر گفته است و نام پدر وی نبرده
و ابن خلکان گوید: آن درست نیست و
صحیح همان یحیی بن حبش است چه من
نام و نسب او را بدین صورت با خط
جماعتی از اهل معرفت بدین فن دیده ام و
نیز از جماعت دیگری که شکی در معرفت
آنان نیست شنیده ام و از اینرو بنای ترجمه
بر آن نهادم و خدای تعالی داناتر است.
ابوالفتح یکی از علمای عصر خویش است و
بمراغه نزد شیخ مجدالدین جیلی حکمت و
اصول فقه فراگرفته و در هر دو علم براعت
یافته است و باز صاحب طبقات الاطبا گوید:
سهروردی یگانهٔ روزگار خود در علوم
حکمیه و جامع علوم فلسفیه و بارع در
اصول فقهیه بود. با ذکائی مفرط و عبارتی
فصیح و دانش او بر خرد وی فزونی داشت
و در اواخر سال ۵۸۶ هـ . ق. کشته شد و
عمر او نزدیک سی و شش سال بود و گوید:
بعضی گفته اند او عالم به علم کیمیا بود و
یکی از فقهای عجم حکایت کند که با
ابوالفتح از دمشق بیرون آمدیم و چون به
قابون قریه ای بدروازهٔ دمشق رسیدیم رمهٔ
گوسفندی دیدیم که ترکمانی میراند به
ابوالفتح گفتیم یا مولانا یک رأس از این
گوسفندان بخریم و در راه بخوریم گفت مرا
ده درم است بستانید و بخرید و ما چنین
کردیم و چون کمی راه پیمودیم رفیق
ترکمان بیامد و گفت شریک من این گوسفند
ارزان داده است آنرا بازدهید و گوسفندی
خردتر گزینید و مجادله میان ما درپیوست
شیخ گفت گفتگو در چیست و ما او را به
قضیه آگاه کردیم گفت شما گوسفند خویش
ببرید و من اینجا بایستم و او را راضی کنم
ما برفتیم و شیخ با ترکمانی سخن میراند و
ملاطفت میکرد چون مقداری دور شدیم
ترکمانی را رها کرد و از پی ما روان شد و
مرد از دنبال فریاد میکرد و شیخ اعتنائی
نمیکرد تا مرد برسید و بخشمی تمام دست
چپ شیخ بگرفت و بکشید و گفت کجا
شوی ناگاه دست
شیخ که به دست مرد بود
از کتف برکنده شد و خون روان گشت و
ترکمانی سرگشته و حیران دست برکنده
بیفکند و بگریخت شیخ بازگشت دست
افتاده به دست راست برگرفت و بما پیوست
تا آنگاه که رمه بان از نظر غایب گشت و
چون شیخ بما رسید دستش برجای بود و
تنها به دست راست دستاری داشت. ابن
خلکان گوید: از نوع این حکایات از
ابوالفتح بسیار نقل کرده اند و او را تصانیفی
است از جمله: کتاب التنقیحات فی
اصول الفقه. کتاب التلویحات. کتاب الهیاکل.
کتاب حکمةالاشراق. رسالهٔ معروفه به
الغربة الغربیه که بر نمط رسالةالطیر و رسالهٔ
حی بن یقظان ابن سینا کرده است و این
رساله در نهایت بلاغت است در معرفت
نفس و متعلقات آن به اصطلاح حکما و از
گفته های اوست: الفکر فی صورة قدسیة
یتلطف بها طالب الاریحیة و نواحی القدس
دار لایطأها القوم الجاهلون و حرام علی
الاجساد المظلمة ان تلج ملکوت السموات
فوحداللََّه و انت بتعظیمه ملأن و اذکره و انت
من ملابس الاکوان عریان و لو کان
فی الوجود شمسان لانطمست الارکان و ابی
النظام ان یکون غیر ما کان.
فخفیت حتی قلتُ لستَ بظاهر
و ظهرتَ من سعیی علی اکوان.
لو علمنا اننا مانلتقی
لقضینا من سلیمی وطراً.
اللهم خلّص لطیفی من هذاالعالم الکثیف. و
اشعاری بدو نسبت کنند از جمله قطعه ای در
نفس که برمثال قصیدهٔ عینیهٔ ابن سینا گفته
است:
خلعت هیاکلها بجرعاءالحمی
و صبت لمغناها القدیم تشوقا
و تلفتت نحو الدیار فشاقها
ربع عفت اطلاله فتمزقا
وقفت تسائله فرد جوابها
رجع الصدی ان لاسبیل الی اللقا
فکأنما برق تألق بالحمی
ثم انطوی فکأنه ماابرقا.
و از اشعار مشهور اوست:
ابداً تحن الیکم الارواح
و وصالکم ریحانها و الراحُ
و قلوب اهل ودادکم تشتاقکم
و الی لذیذ لقائکم ترتاح
و ارحمتا للعاشقین تکلفوا
سترالمحبة و الهوی فضاح
بالسر ان باحوا تباح دماؤهم
و کذا دماء العاشقین تباح
و اذا هم کتموا تحدث عنهم
عندالوشاة المدمع السحاح
و بدت شواهد للسقام علیهم
فبها لمشکل امرهم ایضاح
خفض الجناح لکم و لیس علیکم
للصب فی خفض الجناح جناح
فالی لقاکم نفسه مرتاحة
و الی رضا کم طرفه طماح
عودوا بنورالوصل فی عسق الجفا
فالهجر لیل والوصال صباح
صافاهم فصفوا له فقلوبهم
فی نورها المشکاة و المصباح
و تمتعوا فالوقت طاب لقربکم
راق الشراب و رقت الاقداح
یاصاح لیس علی المحب ملامة
ان لاح فی افق الوصال صباح
لاذنب للعشاق ان غلب الهوی
کتمانهم فنمی الغرام فباحوا
سمحوا بانفسهم و مابخلوا بها
لما دروا ان السماح رباح
و دعاهم داعی الحقایق دعوة
فغدوا بها مستأنسین و راحوا
رکبوا علی سنن الوفا و دموعهم
بحر و شدة شوقهم ملاح
واللََّه ماطلبوا الوقوف ببابه
حتی دعوا و اتاهم المفتاح
لایطربون لغیر ذکر حبیبهم
ابداً فکل زمانهم افراح
حضروا وقد غابت شواهد ذاتهم
فتهتکوا لما رأوه و صاحوا
افناهم عنهم و قد کشفت لهم
حجب البقا فتلاشت الارواح
فتشبهوا ان لم تکونوا مثلهم
ان التشبه بالکرام فلاح
قم یا ندیم الی المدام فهاتها
فبحانها قددارت الاقداح
من کرم اکرام بدنّ دیانة
لاخمرة قد داسها الفلاح.
و او را در نظم و نثر نازکیهاست و حاجت
باطالهٔ ذکر نیست. مذهب وی شافعی بود و
او را بلقب المؤید بالملکوت میخواندند و
بانحلال عقیده و تعطیل متهم بود و بمذهب
حکمای متقدمین میرفت و بدین سمت
اشتهار یافت و چون بحلب رسید بسبب
همین عقاید و ظاهر شدن بدی مذهب وی
برفقها، فقها بقتل او فتوی دادند و شیخ
زین الدین و مجدالدین پسران حمید از دیگر
علما در قتل وی تعصبی سخت نمودند و
شیخ سیف الدین آمدی گوید: من سهروردی
را در حلب دیدم که گفت من جملهٔ روی
زمین بگیرم گفتم از کجا گوئی گفت
درخواب دیدم که آب دریا درکشیدم گفتم
شاید تعبیر آن اشتهار تو درعلم باشد یا
چیزی مانند آن لکن او از گمان خویش
بازنگشت. وی با علم بسیار و عقل قلیل بود
و گویند آنگاه که بقتل خویش یقین کرد
بیشتر بدین شعر تمثل میجست:
اری قدمی اراق دمی
و هان دمی فها ندمی.
و قتل وی بروزگار دولت ملک الظاهر
صاحب حلب پسر سلطان صلاح الدین بود و
او بأمر پدر سهروردی را در پنجم رجب
سال ۵۸۷ هـ . ق. در قلعهٔ حلب بسی و هشت
سالگی به خبه بکشت و قاضی بهاءالدین
معروف به ابن شداد قاضی حلب در اوائل
کتاب سیره، صلاح الدین را بحسن عقیدت
میستاید و میگوید او در بزرگ داشت شعائر
دین اکثار میکرد... چنانکه پسر خویش
صاحب حلب را امر داد تا جوان مشهور به
سهروردی را بقتل رساند و او بامر پدر
سهروردی را بکشت و جسد او چندین روز
بدار آویخته بود و سبطبن جوزی از ابن
شداد آرد که به روز جمعهٔ سلخ ذی حجهٔ
سال ۵۸۷ هـ . ق. پس از نماز سهروردی را
مرده از حبس بیرون آوردند و اصحاب او
بپراکندند. ابن خلکان گوید: من سالها
باشتغال علم در حلب بسر بردم و مردم آن
شهر را دربارهٔ این مرد مختلف العقیده یافتم
و هرکسی برطبق هوای خویش چیزی
می گفت پاره ای او را بزندقه و الحاد نسبت
میکردند و برخی معتقد بودند که او از صلحا
و از اهل کرامات بود و میگفتند شواهدی
پس از مرگ او بر صلاح عقیدت وی آمد
لکن بیشتر مردم او را ملحد و بی اعتقاد
میشمردند و برخی مرگ او را در سال ۵۸۸
هـ . ق. گفته اند و درست نیست و یاقوت در
معجم الادبا ابیات ذیل را از او آورده است:
اقول لجارتی و الدمع جاری
و لی عزم الرحیل عن الدیار
ذرینی ان اسیر و لاتنوحی
فان الشهب اشرفها السواری
و انی فی الظلام رأیت ضوءً
کأنّ اللیل بدّل بالنهار
الی کم اجعل الحیات صحبی
الی کم اجعل التنین جاری
و ارضی بالاقامة فی فلاة
و فی ظلم العناصر این داری و یبدو لی من الزوراء برق
یذکرنی بها قرب المزار
اذا ابصرت ذاک النور افنی
فماادری یمینی من یساری.
و باز گوید: شهاب الدین ابوالفتوح
السهروردی فقیه شافعی مذهب اصولی.
ادیب شاعر حکیم و متفنِّن بود و در مناظره
بدان پایه که کسی با او برنیامد. در مراغه
نزد شیخ امام مجدالدین جیلی فقیه اصولی
متکلم فقه و علوم متداوله
آموخت ومدتی
ملازم او بود سپس با قدم تجرد بسیر بلاد
پرداخت و در ماردین شیخ فخرالدین
ماردینی را دریافت و مصاحبت او اختیار
کرد و فخرالدین او را بسیار ستودی و گفتی
در روزگار خویش مانند او کسی ندیدم لکن
از تندی و قلت تحفظ و خویشتن داری، بر
او بیم دارم. بزمان ظاهر غازی بن ایوب در
سال ۵۷۹ بحلب درآمد و در مدرسهٔحلاویه
منزل کرد و در درس شیخ حلاویه شریف
افتخارالدین حضور یافت. و با شاگردان
فقیه او و دیگر فقها در عده ای مسائل
مناظره کرد و کسی با وی برنتابید و برهمه
فائق گشت و فضل او برشیخ معلوم شد و او
را در مجلس خود تقرب داد و بخویش
نزدیک کرد و مکانت او در فضل مردمانرا
مسلَم گشت و هم از آنزمان فقها بر وی
حسد بردند و بشنعت وی زبان دراز کردند
تا آنجا که ملک الظاهر مجلس منعقد
ساخت و او را با فقها و متکلمین بدان
مجلس بخواند و با او مباحثه و مناظره
کردند و او با حجج و براهین و ادلهٔ خویش
بر همه فائق آمد و ملک الظاهر پایهٔ فضل او
بشناخت و او را بخویش نزدیک کرد و بنظر
قبول و اختصاص در وی دید و از این رو بر
خشم مناظرین وی بیفزود و او را به الحاد و
زندقه نسبت کردند و بملک الناصر نامه ها
کردند و او را از فاسد شدن عقیدهٔ پسر یعنی
ملک الظاهر در مصاحبت شهاب سهروردی
بیم دادند و گفتند عقاید مردمان نیز در این
حال بفساد گراید صلاح الدین بملک الظاهر
نوشت تا سهروردی را بقتل رساند و تشدید
و تأکیدی بلیغ کرد و فقهای حلب به قتل او
فتاوی نوشتند و این خبر به سهروردی دادند
او از ظاهر درخواست که وی را در مکانی
حبس کند و نان و آب از وی بازگیرد تا
بدین صورت کشته شود و او چنین کرد و
بعضی گویند ملک ظاهر امر داد تا وی را در
حبس به خبه بکشتند به سال ۵۸۷ و در آن
وقت سن وی نزدیک چهل سال بود و باز
گویند ملک ظاهر از قتل او پشیمان شد و
بانتقام مفتیان قتل او برخاست و ایشان را
بگرفت و بزندان کرد و از توهین و تذلیل
آنان هیچ فرونگذاشت و جماعتی از آن
مفتیان را باموال عظیمه مصادره کرد. علاوه
بر کتبی که قبلا از وی ذکر کردیم یاقوت
کتاب الالواح العمادیّه و المعارج و اللّمحة و
المطارحات و المقاومات را بدو نسبت کند
و گوید او راست: اعلم انک ستعارض
باعمالک و اقوالک و افکارک و سیظهر
علیک من کل حرکة فعلیِة او قولیة او فکریة
صورجانیة [ کذا، ظ: روحانیة ] فان کانت
تلک الحرکة عقلیة صارت تلک الصورة
مادة لملک تلتذ بمنادمته فی دنیاک و تهتدی
بنوره فی اخریک و ان کانت تلک الحرکة
شهویّة او غضبیّة صارت تلک الصورة مادّة
لشیطان یؤذیک فی حال حیاتک و یحجبک
عن ملاقاة النور بعد مماتک.
شهرزوری لختی از فضائل و کمالات وی
برشمرده و گفته است: اکثر مردم که از فهم
حقائق مقاصد او عاجز ماندند زبان بطعن او
گشادند و وی را بکفر نسبت کردند و لیکن
او از این نسبت ها بری است و او دارای
حکمت ذوقی و بحثی هردو باشد اگرچه
دیگران پیش از وی از طریق کشف از
ظواهر بحقائق راه یافته اند مانند ابویزید
بسطامی و حسین بن منصور حلاج و لیکن
آنان درحکمت بحثی نظری نداشتند و گوید:
از شهاب الدین سؤال کردند فخرالدین رازی
را چگونه یافتی گفت ذهنش را مشوش
دیدم و از فخرالدین پرسیدند که شهاب
الدین سهروردی را چگونه دیدی گفت
ذهنش مشتعل است از زیادتی ذکا و هوش.
و هم از شهاب الدین پرسیدند تو افضلی یا
ابوعلی بن سینا گفت در حکمت بحثی با او
برابرم یا بالاتر و لکن در حکمت ذوقی از او
افضلم.
در سنین عمر او اختلاف است و از سی وسه
تا پنجاه نوشته اند و شهرزوری گوید اقرب
بصحت سی وسه باشد. ابن رقیقه سدیدالدین
گوید با شیخ سهروردی در جامع میافارقین
میرفتیم و او را جبه ای کوتاه آسمان گون در
بر و فوطه ای بر سر بود یکی از دوستان مرا
بکنار کشید و گفت کس دیگر نیافتی تماشی
را جز این خربنده. گفتم خاموش این عالم
وقت و حکیم روزگار شیخ شهاب الدین
سهروردی است و آن مرد از زیّ وی
بحیرت شد و فخرالدین ماردینی میگفت من
در عمر خویش هیچکس را بذکا و فراست
شهاب الدین ندیدم لکن از تهور و بی مبالاتی
وی در سخن همیشه بر او بیمناک بودم و
عاقبت نیز آن بود که از آن می هراسیدم.
شهاب الدین، بالائی میانه و ریشی نه کوتاه و
نه دراز داشت چهرهٔ او بسرخی مایل و
جامهٔ وی مندرس و مرقع بود و چنانکه در
سخن بی مبالات در لبس نیز بی تکلف بود و
اضافه بر کتب سابق الذکر او در دو موضع
قبل، او راست: کتاب لمحات. رمزالمومی.
رقم القدسی (المبدء والمعاد) بفارسی.
بستان القلوب. طوارق الانوار. کتاب البصیر.
کتابی در تصوف. المفارقات الالهیة. النغمات
الالهیة السماویّة. لوامع الانوار. اعتقاد
الحکماء. رسالة فی العشق. رسالة
فی المعراج. رسالهٔ روزی با جماعت
صوفیان. رسالهٔ شرح عقل. رسالة فی جناح
جبرئیل. رسالهٔ پرتونامه. رسالهٔ لغت موران.
رسالهٔ یزدان شناخت، رسالهٔ صفیر سیمرغ.
کتاب تفسیر آیات من کلام اللََّه و خبر عن
رسول اللََّه. رسالهٔ غایة المبتدی. التسبیحات و
دعوات الکواکب. کتاب السیمیا. شرح
اشارات بفارسی. و باز شهرزوری گوید: او
برسبیل تفنن بفارسی و عربی شعر میگفت و
این رباعی در تذکره ها از او مشهور است:
هان تا سررشتهٔ خرد گم نکنی
خود را ز برای نیک و بد گم نکنی
رهرو توئی و راه توئی منزل تو
هش دار که راه خود به خود گم نکنی.
و مستشرق معروف فرانسوی معاصر هانری
کربن متن مجموعة فی الحکمة الالهیهٔ او را
با مقدمهٔ مبسوط و فاضلانه بفرانسه در
اسلامبول بطبع رسانده و نیز تحقیقاتی در
ترجمهٔ احوال و آثار او در دو رسالهٔ
سهروردی حَلَب و روابط اشراق و فلسفهٔ
ایران باستان دارد و این رساله مباحثی
است راجع بمنابع افکار سهروردی و
حکمت اشراق و ارتباط آن با فلسفهٔ ایران
باستان و ادامهٔ آن فلسفه تا عصر حاضر.